گروه کوهنوردی کوهستان آستارا

• آخرین بروز رسانی :
صعود به قله 5671 متری دماوند از مسیر شمال شرقی
در یک برنامه سه روزه مرداد ماه 99

دیدار معشوق همیشه زیباست! فرقی نمی¬کند از کدام رخ به او بنگری، یا از کدام سو به دیدارش روانه شوی، معشوق همیشه زیباست و هرچه بیشتر نگاهش کنی زیباتر می¬شود!

دماوند نشانه تاریخی یک ملت است و عشق بدان بسیاری را کوهنورد کرده. ابهت و زیبایی مثال زدنی آن همه ساله هزاران نفر از سراسر ایران و دنیا را به سوی خود می کشد و مسیرهای گوناگونی برای صعود دارد که یکی از محبوب ترین مسیر های آن یال شمال شرقی می باشد که مشرف به دره معروف و زیبای یخار است. بسیاری مسیر شمال شرقی را زیباترین مسیر دماوند می دانند، مسیری که سختی های خود را دارد و می تواند کوهنوردان را به چالش بکشاند. دماوند با ارتفاع 5609 متر بلندترین چکاد فلات ایران است و با ارتفاع مطلق 4667 متر، دوازدهمین کوه برجسته خشکی های زمین و چهارمین آتشفشان برجسته خشکی های زمین است و همین بزرگی است که در کنار تقارن، این آتش فشان را یکی از زیباترین کوه های دنیا کرده. کوهی که از فواصل بسیار دور چند صد کیلومتری نیز با چشم غیر مسلح قابل دیدن است

و اما گزارش صعود قله دماوند از مسیر شمال شرقی از گردنه سر روستای ناندل
همراه با همنوردان باشگاه توچال – مرداد ماه 99
ساعت سه نیمه شب 29 مرداد 99 از میدان آرژانتین تهران با دو دستگاه مینی بوس وی آی پی عازم جاده هراز شدیم تا با پیمودن مسیر 145 کیلومتری به روستای ناندل شهرستان آمل برسیم. ابتدای مسیر فرعی ناندل بسیار پر پیچ و خم بود  به هر ترتیبی که بود حدود ساعت 6.30 صبح خود را به خانه آقای قنبری رساندیم. که دارای امکاناتی همچون محل اقامت و سرویس بهداشتی می باشد و میعادگاه کوهنوردانی است که مسیر شمالی و شمال شرقی دماوند را در پیش دارند. پس از رسیدن به ناندل با سه دستگاه  نیسان که از پیش هماهنگ شده بودند به گردنه سر رفتیم که راهی ناهموار داشت. در گردنه سر نیز در میان شلوغی جمعیت، قاطرهایی که هماهنگ کرده بودیم را یافتیم وهمنوردانی که مایل بودند بخشی از بار خود را به قاطر بسپارند، وسایلشان را در گونی هایی که آورده بودند قرار دادند و بار قاطر کردند. سر انجام در ساعت نه و نیم صبح راه افتادیم و از گردنه سر با ارتفاع 2800 متر قدری بالا رفتیم .

پس از پیمودن حدود سه و نیم کیلومتر از مسیر پیمایش و دست یافتن به ارتفاع 4000 متری به دشت کوچک و سرسبزی رسیدیم که با عنوان چمن بن از آن یاد می شود و بسیاری همانجا را برای شبمانی بر می گزینند، به ویژه اینکه لوله آبی در آن محوطه وجود دارد که برفابه ها را هدایت می کند و آب قابل آشامیدن را در اختیار کوهنوردان قرار می دهد. ما هم به علت شلوغی کمپ تخت فریدون شب را در این محل چادر زده که ساعت 15 را نشان می داد به استراحت پرداختیم .

تا ساعت 4.30 بامداد که صعود به سوی قله با کوله بار سبک را در تاریکی شب آغاز نمودیم. پس از طی یک و نیم کیلومتر از مسیر سنگلاخی و با شیب تند به تخت فربدون رسیدیم در مجموع از گروه 24 نفره دو نفر اقدام به صعود نکرد  تیمی 22 نفره که بیشتر از آنها اولین تجربه صعود خود به بام ایران را پیش رو داشتند عازم قله شدند
پس از 4 ساعت پیمایش شبانه به ارتفاع 4900 متری رسیدیم.

این قسمت از مسیر که بر روی یال اصلی قرار دارد صخره ای بوده و حتی در برخی موارد نیاز به دست به سنگ شدن دارد. البته مسیر فنی نیست و بدون تجهیزات فنی می توان به راحتی و البته با دقت از روی این گرده عبور کرد. به ویژه اینکه دقیقا زمانی به گرده رسیدیم که آفتاب سر زده بود
در ساعت 9:45 دقیقه به انتهای گرده در ارتفاع 5300 متری رسیدیم و چکاد دماوند و یخچال ها و برفچال هایش پیش روی ما بود.

با گذشتن از میان برف و یخ در ساعت 12:00 به دهانه آتشفشان و چکاد زیبای دماوند رسیدیم و مشغول خوشگذرانی و گرفتن عکس یادگاری شدیم.

حدود ساغت 18.30 اولین گروه 4 نفره که از گروه با کسب اجازه جدا شده بودیم به محل کمپ در چمن بن رسیدیم و گروه ساعت 23 خودشان را به کمپ رساندند شب را در محل سپری نموده و صبح جمعه 31 مرداد ماه ساعت 8.30 به سمت پایین حرکت نمودیم .

در نهایت لازم است از لیدر برنامه آقای داوود رضایی و سایر همنوردان تشکر نموده و برایشان آرزوی موفقیت می نمایم و همچنین از سرکار خانم سعیده گیلگ و آقا رضا که مثل همیشه در صعودها پشتیبانم بوده اند نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم ممنون که هستید .